کمی صبر کنید

چرا تعویض روغن موتور اهمیت دارد؟

چرا تعویض روغن موتور اهمیت دارد؟

چرا تعویض روغن موتور اهمیت دارد؟

اهمیت تعویض روغن موتور به موقع خودرو یکی از مهمترین کارهایی که برای نگاه داشتن ماشین تان در بهترین وضعیت ممکن باید انجام دهید تعویض روغن موتور آن است. روغن موتور در خودرو مانند خون در بدن انسان عمل ...

اهمیت تعویض روغن موتور به موقع خودرو 

یکی از مهمترین کارهایی که برای نگاه داشتن ماشین تان در بهترین وضعیت ممکن باید انجام دهید تعویض روغن موتور آن است. روغن موتور در خودرو مانند خون در بدن انسان عمل می‌کند و با جریان در موتور ماشین باعث می‌شود که همه چیز به درستی کار کند. تعویض روغن موتور و همچنین  تعویض فیلتر روغن خودرو باعث می‌شود طول عمر خودرو شما بیشتر و عملکرد آن بهتر شود.

روغن موتور چه نقشی در خودرو شما دارد؟

مهمترین کارکرد روغن موتور در خودرو این است که از تماس فلز به فلز در داخل موتور جلوگیری ‌کند. پمپ‌ ها با فشار بالا روغن موتور را به یاتاقان اصلی، میل لنگ و ... می‌فرستند. با گذشت زمان، گرما و فشاری که از انجام این کار تکراری به روغن موتور وارد می‌شود موجب پایین آمدن کارایی آن و از دست دادن خاصیت‌ روغن موتور می‌شود. این زمانی است که باید به تعویض روغن موتور خود بپردازید تا موجب ایجاد مشکلات حاد در خودرو نشود.

یکی از قطعاتی که روغن موتور می‌تواند از تماس فلز به فلز جلوگیری کند، رینگ است. احتراق سیلندر , گرمایی بسیار شدید در موتور ایجاد می‌کند. این گرما, راه خود را از میان رینگ به سمت روغن موتور باز می‌کند و مقدار زیادی هیدروکربن سوخته را به آن وارد می‌کند. رینگ به دیواره‌های سیلندر ساییده می‌شوند و این اتصال فلز به فلز باعث ایجاد ذره‌های میکروسکوپی فلز می‌شود.

خوشبختانه فیلتر‌ روغن موتور برای این هستند که تمام آلودگی‌ها را تصفیه کنند تا روغن موتور به خوبی به کار خود ادامه دهد. اما در نهایت مقدار این آلاینده‌ها چنان زیاد می‌شود که فیلتر روغن نیز کارآیی خود را از دست می‌دهد. در این زمان پمپ روغن دیگر نمی‌تواند مقدار کافی روغن را به نقاط مختلف موتور بفرستد و همین باعث تماس مستقیم بیشتر قطعات فلزی در موتور با هم می‌شود و آلودگی‌های بیشتری تولید می‌شود. این روند می‌تواند موجب مشکلات بسیار حادی در خودروی شما شود. هرچه دیرتر روغن موتور تعویض شود کارایی آن کمتر و خطراتی که خودروی شما را تهدید می‌کنند بیشتر می‌شود.

 

تعویض روغن موتور به طور مرتب که شامل جایگزینی فیلتر روغن نیز می‌شود، منبع کافی و سالم روغن برای موتور را تضمین می‌‌کند. در این صورت روغن موتور که خالی از آلاینده‌هایی چون کربن‌ها، فلز و... است می‌تواند به درستی وظیفه خود را به انجام رساند و از موتور خودرو محافظت کند.

زمان تعویض روغن موتور

مدت زمانی که می‌توانید از یک فیلتر روغن  و روغن موتور استفاده کنید بستگی به عوامل بسیاری دارد. از جمله نحوه رانندگی، موتور جدید یا قدیمی خودرو، محل زندگی و نوع روغن موتوری که از آن استفاده کرده‌اید. اطلاع و توجه به زمان تعویض روغن می تواند از بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری کند. بهتر است در هنگام تعویض روغن در مراکز مختلف، زمان بندی لازم با توجه عملکردی و عمومی خودرو را از کارشناسان مربوطه سوال نمایید. بهتر است تعویض روغن موتور را جدی بگیرید و برای تعویض به موقع آن اقدام کنید.

طرح ویژه تعویض روغن موتور خدمات در محل کاون , اپلیکیشن سرویس در محل کاون