کمی صبر کنید

تعویض روغن پراید

تعویض روغن پراید

تعویض روغن پراید

تعویض روغن موتور پراید خودرو پراید بعد از پیکان جزوه قدیمیترین خودروهای تولید داخلی در سه دهه اخیر است و به دلیل مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب و کم خرج بودن آن جزو پرفروشترین خودروهای داخلی نیز به حساب ...

تعویض روغن موتور پراید

خودرو پراید بعد از پیکان جزوه قدیمی‌ترین خودروهای تولید داخلی در سه دهه اخیر است و به دلیل مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب و کم خرج بودن آن جزو پرفروش‌ترین خودروهای داخلی نیز به حساب می‌آید. به همین دلیل در این بخش قصد داریم که شما را با نحوه تعویض روغن موتور پراید آشنا کنیم تا با تعویض به موقع آن، باعث افزایش طول عمر و بهبود کیفیت موتور خودروتان شوید.

ابزار مورد نیاز برای تعویض روغن موتور پراید

آچار ۱۴ و ۱۷،تشت، آچار فیلتر، روغن و فیلتر روغن

تخلیه روغن موتور کهنه

برای تعویض روغن موتور ابتدا باید روغن کهنه موتور را تخلیه کنیم، پس ابتدا خودرو خود را روشن کنید و اجازه دهید تا موتور خودرو به دمای مناسبی برسد، سپس موتور را خاموش کنید زیرا این عمل باعث می‌شود تا روغن موتور گرم شود و به راحتی بتوانید آن را تخلیه کنید و همچنین رسوبات احتمالی با این روش بهتر خارج می‌شود.

حالا با استفاده از جک جلوی ماشین را بالا ببرید و دقت داشته باشید که حتماً ترمز دستی بالا باشد و مانعی در مسیر چرخ‌ها قرار دهید تا در هنگام انجام کا،ر خودرو حرکت نکند.

بعد از بالا بردن جلوی ماشین ظرفی در زیر کارتر (بخشی از موتور خودرو که دارای مخزن است و روغن موتور در آن جمع می‌شود تا پیش از بازگشت به موتور خنک شود.) قرار دهید و با آچار 14 یا 17پیچ تخلیه روغن کارتل را باز کنید تا روغن تخلیه شود سپس پیچ را به خوبی سفت کنید . بهتر است بعد از دو بار تعویض روغن، پیچ و واشر آن را تعویض کنید.

تعویض فیلتر روغن

با استفاده از آچار مخصوص فیلتر، فیلتر موتور را باز کنید و چند لحظه صبر کنید تا روغن‌به خوبی تخلیه شود، سپس مقداری روغن به سطح فیلتر جدید بمالید و آن را در محل اصلیش قرار دهید. جایگاه فیلتر روغن در خودرو پراید در پشت موتور و زیر منیفولد هوا است. برای بستن فیلتر روغن آن را به اندازه یک و نیم دور با آچار سفت کنی و مواظب باشید فیلتر را سوراخ نکنید.

ریختن روغن تازه

حالا زمان ریختن روغن تازه است. برای این کار درپوش روغن را بردارید و قیف را درون آن قرار داده و اقدام به ریختن روغن تازه کنید. به جای استفاده از قیف می‌توانید یک بطری پلاستیکی را از نیمه ببرید و در دهانه محل ریختن روغن قرار دهید. سپس درپوش روغن را ببندید.

• مقدار روغن پراید تیبا و ریو با فیلتر، ۳/۷۵۰ سی سی است و بدون فیلتر ۳ لیتر است.

• روغن مناسب برای خودروهای پراید و تیبا مارک بهران تکتاز است و برای خودرو ریو مارک بهران سوپر پیشتاز است.

بازبینی میزان روغن موجود در موتور

ابتدا برای یک دقیقه موتور را روشن نگه‌دارید تا روغن جدید در موتور جریان پیدا‌کند، سپس ماشین را خاموش کرده و چند دقیقه صبر کنید تا روغن به کارتر باز گردد سپس زیر ماشین را نگاه کنید و از چکه نکردن روغن مطمئن شوید. حالا وقت آن رسیده است که ماشین را از جک خارج کنید و آن را در سطحی افقی قرار دهید و سطح روغن خودرو را با استفاده از گیج روغن (میله اندازه‌گیری روغن موتور) بررسی کنید، اگر میزان آن کم بود دوباره اقدام به ریختن روغن کنید تا به مقدار مناسب برسد.

پیشنهاد کاون

اگر فرصت کافی برای تعویض روغن موتور خودروتان ندارید و یا از معطلی ناشی از حضور در تعمیرگاه رنج می‌برید، از این پس می‌توانید به صورت آنلاین و یا با حضور در شعبات کاون از خدمات تعویض روغن ما بهره‌مند شوید. کاون خدمات مربوط به تعویض روغن خودرو را با بهترین روغن‌های موجود در بازار برای شما انجام می‌دهد و برای هر برند و مدلی از خودرو، روغن موتور مخصوص آن را استفاده می‌کند.