کمی صبر کنید

بخاری خودرو

بخاری خودرو

بخاری خودرو

یکی از مهمترین مکان‌هایی که شما از دمای آب موتور به بهترین نحوه استفاده می‌کنید، بخاری خودرو تان است. وظیفه بخاری خودرو ایجاد گرما لازم برای کابین خودرو است

عیب‌ یابی بخاری خودرو و دلایل کمبود گرما در آن

با شروع فصل پاییز و زمستان شرایط استفاده و نگه داری از خودرو شما کمی متفاوت می شود. امکاناتی از خودرو در این فصول مورد استفاده قرار می‌گیرد که در طول فصل بهار و تابستان مورد استفاده قرار نمی گرفته است همچنین با سرد شدن دمای هوا نحوه کارکرد موتور خودرو شما کمی متفاوت خواهد شد. به عنوان راننده خودرو اگر بخاری و سیستم گرمایشی خودرو شما کارکرد مناسبی نداشته باشد چگونه آنرا عیب یابی میکنین؟

در فصل بهار و تابستان موتور خودرو با اندکی کار به دمای نرمال و عادی خود می‌رسد اما در فصول سرد و در مجموع در هوای سرد برای رسیدن دمای موتور خودرو به حد نرمال و عادی خود کمی زمان لازم دارد. بسیاری از موتورها خودرو حتی نمی‌توانند در هوای سرد به دمای نرمال و عادی خود برسند پس می‌توان گفت با شروع فصل سرما بسیاری از رانندگان خودرو باید با رعایت نکاتی نه چندان سخت و دشوار شرایط را برای استفاده بهینه از سیستم گرمایشی خودرو خود فراهم کنند. اما همان‌طور که گفتیم یکی از مهمترین پارامترهایی که تحت تاثیر هوا سرد قرار می‌گیرد رسیدن به دمای نرمال موتور خودرو شما در فصول سرد است. ما در دمای هوای سرد بندرت می‌توانیم ببینیم که آمپر آب خودرو از حد مجاز بالا تر رفته باشد بالا رفتن دمای موتور همیشه مضر و خطرناک نیست. شما در زمستان بیشترین استفاده را از دمای آب موتور می‌کنید حال تصور کنید این دما هیچ‌گاه بالا نرود موتور هرگز نمی‌تواند قدرت مفید خود را تولید کند و مراحل احتراق را کامل انجام دهد و در نهایت موتور خودرو شما به خوبی کار نمی‌کند.

یکی از مهمترین مکان‌هایی که شما از دمای آب موتور به بهترین نحوه استفاده می‌کنید کابین خودرو تان است. عده‌ای بر این باورند که بخاری نیز مثل کولر روی موتور فشار می‌آورد و نیروی موتور را مصرف می‌کند اما اصول کاری بخاری خودرو تا حدود زیادی با کولر خودرو متفاوت است. در سیستم گرمایشی داخل کابین شما از گرمای آب رادیاتور استفاده کرده و اتاق خودرو را گرم می‌کنید گرمایی که نسبتاً تلف شده بوده و اگر از آن استفاده نمی کردید از بین می‌رفت.

در بخاری تمامی خودروها از یک رادیاتور کوچک استفاده می کنند. رادیاتوری که مهمترین نقش را بر عهده دارد آب داغ موتور وارد این رادیاتور شده و درون شبکه‌های آن جریان پیدا می‌کند در نتیجه رد و بدل شدن گرمای آب داغ شده موتور و هوای عبوری از آن بسیار راحت می‌شود برای استفاده از این گرما باید یک دمنده هوا را به سمت رادیاتور خودرو هدایت کرد تا با شبکه ریز آن برخورد کرده و گرم شده، سپس وارد اتاق خودرو شود و هوای محیط را گرم کند و از دریچه‌های تنظیم هوا داخل اتاق شده و کابین خودرو را گرم کند.

کلید روشن و خاموش شدن دمنده نیز بستگی به خودرو شما دارد و در چندین حالت قابل تنظیم است پس به راحتی مشاهده می کنید که در بخاری هیچ انرژی مفیدی از بین نرفته و تنها از نیروی برق باتری که آن هم جایگزین می‌شود برای گرم کردن هوا داخل کابین استفاده می‌شود و این گرمای هوا نیز از گرمای آب موتور تامین می‌شود.

در خودرو های نسل قدیم بخاری اکثر خودروها زمان می‌برد تا گرم شوند و هوای گرم را وارد کابین کنند، اما امروزه جنس فلز استفاده شده برای رادیاتور بخاری‌ ها متفاوت شده و تبادل حرارتی آنها در حد بسیار بالایی می‌باشد. در خودروهای نسل قدیمی تر رادیاتورها معمولاً از جنس مس و برنج ساخته می‌شدند اما امروزه تمامی رادیاتورها از جنس آلومینیوم ساخته می شوند تا تبادل حرارتی رادیاتور بالا باشد. شبکه ورود آب گرم موتور بسیار قوی است و موتور خودروهای جدید بسیار زودتر به حالت نرمال می‌رسند و در نتیجه سریع‌ تر گرم شده و خیلی زودتر آب دور خود را گرم می‌کنند.

 

دلایل ایجاد بوی نامطبوع بخاری

1-عدم درز بندی مناسب پوسته فن

2-نشئت آب از رادیاتور بخاری

وقتی پوسته فن درزبندی درستی نداشته باشد هوای اطراف آن وارد کابین شده و مطمئناً بوی نامطبوعی ایجاد می‌کند برای رفع عیب باید تمامی واشرها و درزها را را بررسی کنیم سپس تمامی پیچ‌ها را دوباره سفت کرده و از درز هوا مطمئن شویمبرای جلوگیری از نشئت آب از شبکه گرمایی باید لوله های ورودی به سیستم را بررسی کنیم سپس رادیاتور را جداگانه تست کرده تا از عدم سوراخ‌ بودن آن مطلع شویم. در گذشته نقطه سوراخ شده را با لحیم کاری ترمیم می‌شد ولی امروزه تمام تعمیرکاران رادیاتور را تعویض می‌کنند. شاید عیوب دیگری نیز برای بخاری انواع خودروها به وجود بیاید ولی شایع‌ ترین عیوب مواردی بود که ذکر شد پس می‌توان گفت برای رفع عیب حتماً باید تجربه کافی داشته باشید. در فصل زمستان مهمترین عاملی که از یک خودرو مدنظر قرار می‌گیرد نحوه کار بخاری آن است. در خودروهایی مثل پژو ۴۰۵، ۲۰۶، روآ، سمند و مانند آنها برای رفع عیوب بخاری باید داشبورد باز شود ولی عده‌ای از تعمیرکاران ماهر بدون باز کردن داشبورد و متعلقات آن بخاری را سرویس و راه‌اندازی می‌کنند.

کمبود گرمای بخاری

یکی از شایع‌ ترین موردهای که برای بخاری انواع خودروها رخ می‌دهد کمبود گرمای بخاری است این عیب ممکن است دلایل زیادی داشته باشد.

اولین علت می‌تواند گرفتگی و یا خرابی رادیاتور بخاری باشد وقتی رادیاتور بخاری نتواند بخوبی تبادل حرارتی داشته باشد و گرما را از آب گرفته و به هوا منتقل کند بخاری گرمای لازم را نداشته و خوب نمی تواند ابین را گرم کند. در اکثر موارد رادیاتور عوض می‌شود اما اگر مجاری آن تمیز شود می‌توان به رفع عیب اقدام کرد. گاهی خرابی فن و یا دمنده بخاری است در این حالت رادیاتور بخوبی گرم می‌شود آب داغ موتور نیز وارد سیستم می‌شود ولی در نهایت هوای محیط به درستی وارد شبکه گرمایی نمی شود. عیب در این حالت فن یا همان دمنده بخاری است برای رفع این عیب باید فن بخاری را باز کرده و آن را در بیرون تست کرد سپس عیب آن را برطرف کرده و دوباره روی سیستم شبکه گرمایی نصب کرد.

عیبی دیگر که بسیار شایع است شیلنگ آبی است که وارد بخاری شده و به رادیاتور متصل است گرفتگی داشته باشد در این صورت آب داغ موتور نمی‌تواند وارد رادیاتورشده و به درستی حرارت خود را به هوا بدهد در این گونه موارد نیز گرفتگی برطرف شده و آب و گردش آن باید به حالت عادی بازگردد.

گاهی آب موتور کافی نیست و سطح آن پایین است در نتیجه شبکه گرمایی بخاری نیز نمی‌تواند به درستی تبادل حرارتی داشته باشد در این حالت باید به سیستم خنک‌کاری موتور آب اضافه کنیم سپس سیستم را هواگیری کرده و آن را نشت‌یابی کنیم.

یکی دیگر از عواملی که در کارکرد بخاری نقش بسیار مهمی دارد ترموستات خودرو می‌باشد. ترموستات وظیفه دارد تا مسیر آب موتور را تغییر دهد زمانی که نیاز به خنک‌ کردن آب نیست آب همچنان داخل موتور و اطراف آن گردش کند و وارد رادیاتور نشود هر زمان که دمای آن به حدی بالا رفت که نیاز به خنک‌کاری و کاهش دما بود ترموستات خود به خود باز شده و اجازه عبور آب را می‌دهد.

گاهی در فصل تابستان ترموستات برداشته می‌شود و آب در تمامی مواقع خنک می‌شود. این حالت فقط مناسب هوای گرم است و در فصل سرما باعث می‌شود تا بخاری گرمای موردنیاز را تولید نکند.

گاهی ترموستات خراب است و همیشه در حالت باز قرار دارد در این شرایط هم باز بخاری گرمای موردنیاز را تولید نمی‌کند برای رفع عیب باید ترموستات تعویض شده و سیستم نشت‌یابی شود.