کمی صبر کنید

بد روشن شدن خودرو در هوای سرد

بد روشن شدن خودرو در هوای سرد

بد روشن شدن خودرو در هوای سرد

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که خودرو تان در هوای سرد به سختی روشن شود. من در مطلب نکاتی را به شما توضیح میدهیم تا این مشکل را برای شما اتفاق نیفتد

با شروع فصل سرما و کاهش دمای هوا، ممکن است در کارکرد خودروی شما بخصوص در زمان استارت خودرو پس از گذشت مدت زمانی که موتور خودرو خاموش بوده، مشکلاتی ایجاد شود و خودرو بد روشن شود. این مشکل بخصوص در اول صبح رایج است . خودرو ممکن است نیاز به چندین بار استارت زدن داشته باشد یا در دقایق ابتدایی روز ، با مشکل بد کار کردن موتور خودرو مواجه شوید و یا ممکن است اصلا موتور خودرو روشن نشود.

هوای سرد و رطوبت میتواند مشکلاتی در کارکرد باتری، اتصالات باتری و سیستم سوخت رسانی ایجاد کند.

ما در اینجا عمده دلایل بد روشن شدن خودرو در هوای سرد و بد روشن شدن خودرو هنگام صبح را بررسی کرده ایم که با پیشگیری از این مشکلات میتوانید از روشن نشدن خودرو و اتلاف زمان و هزینه جلوگیری کنید.

باتری 

اولین عامل روشن نشدن خودرو در هوای سرد، باتری خودرو است. در هوای سرد واکنش های شیمیایی که برای تولید و ذخیره سازی الکتریسیته انجام میشوند، با سرعت آهسته تری انجام میشود. از طرفی ظرفیت نگهداری شارژ باتری در هوای سرد کمتر میشود. کاهش سرعت واکنش های شیمیایی باعث میشود که انرژی کمتری در باتری تولید شود و در نتیجه شما حین استارت زدن در هوای سرد، انرژی کمتری از باتری در دسترس داشته باشید که باعث استارت ضعیف میشود. درضمن اگر موتور خودرو نیاز به چندین بار استارت داشته باشد، با توجه به کاهش ظرفیت نگهداری شارژ باتری، ممکن است باتری خالی شود. اگر خودروی شما با یک بار استارت زدن روشن نشد، برای استارت بعدی حدود یک دقیقه صبر کنید و به باتری کمی زمان بدهید. عمر باتری های متداول در بازار، حدود 3 سال یا 80 هزار کیلومتر تخمین زده میشود. باتری های ضعیف در هوای سرد خیلی سریعتر شارژ از دست میدهند. اگر باتری خودروی شما در کل خیلی سریع شارژ از دست میدهد، زمان تعویض باتری خودرو میباشد. اتصالات باتری هم ممکن است باعث استارت خوردن ضعیف خودرو و یا استارت نخوردن خودرو باشد. اتصالات باتری شامل سر باتری و کابل های باتری را حتما به صورت دوره ای بررسی کنید. اگه روی اتصالات باتری سولفاته دیده می شود یا اصطلاحا باتری سولفاته زده است، با استفاده از دستکش و عینک محافظ و فرچه یا مسواک و آب گرم و درصورت امکان با اضافه کردن جوش شیرین به آب، اتصالات را کاملا تمیز کنید. فقط به این نکته مهم در جدا کردن اتصالات باتری دقت ویژه کنید که، برای جدا کردن اتصالات باتری حتما اول قطب منفی را جدا کنید سپس قطب مثبت و برای اتصال مجدد اول قطب مثبت را وصل کنید سپس قطب منفی. درصورت عدم رعایت این نکته احتمال آسیب به قطعات الکترونیکی خودرو وجود دارد.

روغن موتور

نوع و کیفیت روغن موتور عامل دیگری برای بد استارت خوردن خودرو و کارکرد بد موتور خودرو میباشد. در خودروهای مختلف، سازنده های خودرو روغن موتور با مشخصات و کیفیت خاص توصیه میکنند که عدم استفاده از روغن موتور مناسب خودرو، باعث آسیب به موتور خودرو خواهد شد. یکی از این المان ها، غلظت یا ویسکوزیته روغن موتور میباشد. ویسکوزیته روغن موتورها توسط شاخص گرانروی یا ویسکوزیته که به صورت علائمی مثل 20W50 یا 5W40 نشان داده میشود. عدد قبل از حرف W نشان دهنده ویسکوزیته روغن در سرماست و عدد بعد از W نشان دهنده ویسکوزیته در دمای کارکرد موتور خودرو است. هرچه عدد قبل از W کمتر باشد، نشان میدهد روغن در هوای سرد شل تر است. البته در این خصوص باید به توصیه سازنده خودرو توجه کرد و استفاده روغن با ویسکوزیته بیش از اندازه پایین، باعث آسیب به موتور خودرو میگردد. به طور کلی روغن موتور در هوای سرد سفت میشود و در زمان استارت خودرو سخت تر در بین قطعات جاری میگردد و قطعات ممکن است به درستی روغن کاری نشوند که در نتیجه نیاز به انرژی بیشتری برای استارت خوردن خودرو میباشد.

نکته قابل توجه در روغن موتور این است که در هوای سرد حتما از روغن موتور با پایین ترین ویسکوزیته توصیه شده استفاده شود و همچنین با تعویض روغن موتور فیلتر روغن هم تعویض گردد. استفاده از روغن موتور سفت تر در هوای سرد خصوصا در دقایق ابتدایی کارکرد خودرو، باعث میشود قطعات موتور خودرو به درستی روانکاری نشوند و به قطعاتی مثل رینگ ها، پیستون ها، یاتاقان های خودرو و بلوکه سیلندر آسیب برسد.

برخی از روغن موتورها با توجه به تکنولوژی ساخت بالا و استفاده از افزودنی های ویژه، قابلیت ایجاد فیلم روغن در سردترین شرایط در حالت خاموش بودن موتور خودرو در ساعت های طولانی را دارند که استفاده از این روغن موتورها تاثیر زیادی بر روی بهتر استارت خوردن خودرو در هوای سرد و همچنین کاهش اصطکاک و صدمات ناشی از عدم روغنکاری مناسب در استارت خوردن موتور خودرو در هوای سرد دارد.

درخصوص روغن موتور توجه به اصالت روغن موتور و همچنین کیفیت روغن موتور نکته ویژه ای است که در خصوص عواقب استفاده از روغن موتور بی کیفیت و غیر اصل و راهکارهای پیشگیری از استفاده از این نوع روغن موتورها مطلب دیگری برای شما آماده کرده ایم که پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید: "مشکلات استفاده از روغن موتورهای تقلبی"

سیستم سوخت رسانی

سیستم های سوخت رسانی معیوب نیز ممکن است در هوای سرد با توجه به رطوبت هوا، با نفوذ رطوبت در مسیر حرکت سوخت و یخ زدگی در مسیرهای باریک سیستم سوخت رسانی، باعث عدم رسیدن بنزین به سیلندرها و عدم استارت خودرو شود. همچنین عدم  تعویض به موقع فیلتر بنزین باعث اشکال در سوخت رسانی خودرو میشود. با توجه به کیفیت بنزین های موجود پیشنهاد میشود فیلتر بنزین هر 10 هزار کیلومتر تعویض گردد.

کیفیت بنزین

کیفیت بنزین عامل دیگری در بد روشن شدن خودرو در هوای سرد است. بنزین در هوای سرد قدرت تبخیر کمتری نسبت به هوای گرم دارد و در نتیجه سخت تر میسوزد. البته کیفیت بنزین در بهتر سوخته شدن بنزین در هوای سرد تاثیر زیادی دارد. در هوای سرد دقت کنید که حداقل مقدار مورد نیاز بنزین برای روشن شدن موتور خودرو بیشتر از مقدار بنزین مورد نیاز در هوای گرم است. پس حتما دقت کنید که در هوای سرد همیشه بنزین کافی در باک خودرو موجود باشد.

وایر شمع

وایرها هم در شرایط مرطوب در فصل زمستان ممکن است با نفوذ رطوبت باعث عدم برق رسانی درست به شمع ها شود. وایرها را کامل جدا کنید و بررسی کنید که مرطوب یا یخ زده نباشند و کاملا خشک باشند. برای جا زدن دوباره وایرها حتما دقت کنید اشتباهی رخ ندهد و به همان ترتیبی که متصل بودند، وایرها را وصل کنید.

ضد یخ

درخصوص ضدیخ نیز دقت کنید که همیشه به مقدار مناسب مایع ضدیخ در رادیاتور خودرو موجود باشد و آب رادیاتور دچار یخ زدگی نشود. درصورت کم بودن یا نبود ضدیخ، منافذ رادیاتور و گردش آب در موتور خودرو دچار زنگ زدگی و گرفتگی میشوند.

یک توصیه کلی در زمان استارت خودرو جهت استارت قوی تر و البته افزایش عمر باتری و قطعه استارت خودروی شما این است که، قبل از استارت زدن کلیه لوازم الکترونیکی خودرو مثل چراغ ها، بخاری، رادیو، گرمکن شیشه و صندلی را خاموش کنید. خصوصا در هوای سرد با توجه به نیاز موتور به انرژی بیشتر برای استارت خوردن و افت کارکرد باتری به دلایلی که ذکر شد، به این نکته توجه ویژه کنید و اجازه بدهید تمام انرژی تولیدی باتری برای روشن شدن موتور خودرو بکار گرفته شود.

با بررسی و رعایت نکات توصیه شده میتوانید به راحتی از بد استارت خوردن خودرو در هوای سرد جلوگیری کنید و بدون تلف شدن زمان خود هر زمان که نیاز بود بتوانید از خودروی خود به راحتی استفاده کنید.

در هوای سرد نکات دیگری مثل افزایش مصرف سوخت و سرویس بخاری خودرو نیز باید مورد توجه قرار گیرد که ما در مطلب "کاهش مصرف سوخت خودرو" به روش های موثر در جهت کاهش مصرف سوخت خودروی شما و در مطلب "بخاری خودرو" به نکاتی در خصوص عیب یابی بخاری خودرو و دلایل کاهش گرمای آن و همچنین دلایل و روش های برطرف کردن بوی بد بخاری خودرو پرداخته ایم.