کمی صبر کنید

کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت خودرو

کاهش مصرف سوخت خودرو

راهکارهایی اساسی و ساده­ جهت کاهش مصرف سوخت خودروها که با رعایت این نکات می­توان به راحتی با صرف کمترین زمان و هزینه در مصرف سوخت خودرو صرفه جویی کرد

کاهش مصرف سوخت خودرو

با افزایش قیمت سوخت در چند سال اخیر، صاحبان خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی در پی یافتن راهکارهایی جهت کاهش مصرف سوخت و در نتیجه کاهش هزینه­ های خود هستند. ما در این مقاله سعی داریم راهکارهای اساسی و ساده­ ای جهت کاهش مصرف سوخت خودروها به شما ارائه دهیم که شما بتوانید به راحتی با صرف کمترین زمان و هزینه در مصرف سوخت خودروی خود صرفه جویی کنید.

وزن خودرو را کم کنید وسایل غیر ضروری را از صندوق خودرو خارج کنید و وزن خودرو را تا حد امکان کم کنید وزن بالا خصوصا در سربالایی ­ها تاثیر زیادی بر مصرف سوخت دارد.

به آیرودینامیک بودن خودرو توجه کنید. نصب باربند حتی بدون حمل بار میتواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. نصب باربند یا حمل بار بر روی سقف خودرو در بزرگراه­ها 6 تا 17 درصد افزایش مصرف سوخت را در پی دارد. همچنین پایین بودن شیشه­ های جانبی در سرعت بیش از 60 کیلومتر در ساعت منجر به افزایش مصرف سوخت می­گردد.

سیستم تهویه مطبوع خودرو را تا حد امکان در سرعت­های پایین در حالت بهینه استفاده کنید و یا شیشه­ های جانبی را باز بگذارید ولی در سرعت بالا بهتر است شیشه ها بالا باشد.

باد تایرها را بصورت دوره ای چک کنید. خصوصا در فصل زمستان هوای سرد باعث کاهش فشار باد تایرها می­شود. به این نکته هم توجه کنید که استفاده از لاستیک با پهنای بیشتر از لاستیک استاندارد خودرو، افزایش مصرف سوخت را در پی دارد.

به تنظیم موتور خودروی خود توجه ویژه کنید. کارکرد غیر متعارف موتور، بوی بد خروجی اگزوز و صدای بد کار کردن موتور به معنای تنظیم نبودن موتور خودرو است. در این موارد درصورت نیاز به متخصص مراجعه کنید.

تنظیم فرمان مورد مهمی است که نه تنها در مصرف سوخت تاثیر بسزایی دارد، بلکه در کارکرد لاستیک خودرو نیز موثر است. اگر خودروی شما در حرکت در سطح صاف به یک جهت کشیده می­شود، نشانه تنظیم نبودن زاویه چرخ­ها است که در این مورد نیز باید به مراکز تخصصی مراجعه کنید.

سرویس دوره ­ای به موقع، استفاده از روغن با کیفیت و تعویض به موقع فیلترها باعث کاهش مصرف سوخت می­گردد. همچین استفاده از روغن موتور با سطح کیفیت و غلظت مورد تایید سازنده خودرو عامل مهمی در کاهش اصطکاک قطعات موتور و کارکرد بهینه موتور خودرو و در نتیجه کاهش مصرف سوخت است. به شما پیشنهاد می­کنیم مطلب "کدام روغن موتور مناسب خودرو شماست" را مطالعه بفرمایید.

فیلترهای هوا و بنزین تاثیر زیادی بر مصرف سوخت دارند، بنابراین حتما تمامی فیلترها را در هر بار سرویس روغن تعویض کنید. فیلتر هوای کثیف میتواند باعث فشار بر موتور خودرو و البته کاهش شتاب خودرو گردد که در نتیجه جهت شتابگیری بیشتر، راننده مجبور به فشار بیشتر بر پدال گاز می­گردد.

کیفیت بنزین در میزان مصرف سوخت، شتاب گیری و حتی عمر مفید قطعات بسیار موثر است. استفاده از مکملهای بنزین نیز می­تواند تاثیر خوبی در کارکرد موتور داشته باشد ولی باید به اصالت و استاندارد بودن مکمل توجه ویژه ای گردد.

درجا کار کردن جهت گرم شدن موتور حداکثر 30 ثانیه مورد تایید متخصصان حوزه خودرویی است. به منظور گرم شدن موتور بهتر است دقایق ابتدایی با سرعت پایین حرکت کنید و پس از رسیدن به دمای مناسب موتور، سرعت را افزایش دهید. توجه داشته باشید که دمای پایین موتور و گیربکس باعث افزایش اصطکاک قطعات می­گردد، بنابراین تا رسیدن موتور به دمای کارکرد مناسب از بالا بردن دور موتور و سرعت بپرهیزید.

با فشار گاز یکسان حرکت کنید. رانندگی تهاجمی، ترمز گیری و شتابگیری شدید باعث اتلاف انرژی و افزایش مصرف سوخت می­شود. در این نوع رانندگی در بزرگراه­ها 15 تا 30 درصد، و در معابر ترافیکی 10 تا 40 درصد، میتواند افزایش مصرف سوخت را نتیجه داشته باشد. رانندگی با سرعت ثابت یکی از موثرترین عوامل برای کاهش مصرف سوخت است. زمانی که نیاز به شتاب گیری دارید بهتر است از فشار یکباره و زیاد به پدال گاز بپرهیزید و به تدریج شتاب گیری کنید.

تعویض دنده در دور موتور مناسب نیز باعث کاهش مصرف سوخت می­گردد. با توجه به عموم خودروهای موجود در کشور، بهینه ­ترین دور موتور جهت تعویض دنده در خودروهای با سیستم انتقال نیروی دستی در شیب مناسب، بین 3 هزار تا 3 هزار و 500 می­باشد. در خودروهای با سیستم انتقال قدرت اتوماتیک نیز میتوانید از حالت اقتصادی (ECO)برای رانندگی بهره ببرید. معکوس­ های شدید حین رانندگی نیز عامل دیگری در اتلاف سوخت می­باشد.

جهت رانندگی در سراشیبی در خودروهای امروزی با سیستم سوخت رسانی انژکتور، اگر نیاز به کاهش سرعت نیست و قصد حرکت با سرعت ثابت دارید، با دنده سبک و بدون فشار دادن پدال گاز حرکت کنید. در این حالت کمترین هدر رفت سوخت را خواهید داشت.

رانندگی با سرعت 90 کیلومتر در ساعت بهینه ترین سرعت در بزرگراه­ها است. البته حرکت با این سرعت باید با سبک­ترین دنده صورت بگیرد.

استفاده از کروز کنترل در بزرگراه­ها در خودروهایی که دارای این سیستم هوشمند می­باشند، باعث حرکت خودرو با سرعت ثابت میشود که به معنای حرکت بدون شتاب است که نکته مهمی در کاهش مصرف سوخت خودرو می­باشد.

 

موارد ذکر شده را عموم راننده ­ها می­توانند به راحتی رعایت کنند و در هزینه سوخت خودرو خود صرفه جویی نمایند. ولی گاهی اوقات، حتی با رعایت این موارد به نظر می­رسد در یک دوره زمانی مصرف سوخت خودرو رو به افزایش است. معمولا این افزایش مصرف ناگهانی میتواند ناشی از موارد دیگری باشد که نیازمند بازدید خودرو توسط متخصصان خودرو است. از مهمترین عوامل میتوان به این موارد اشاره کرد:

سفتی یا شلی بیش از اندازه تسمه ها باعث فشار بیش از حد معمول به موتور خودرو می­گردد که افزایش مصرف سوخت را در پی دارد.

شمع­ها و وایرهای معیوب یا با کیفیت پایین میتواند عامل دیگر افزایش مصرف سوخت باشند. به زمان تعویض شمع­ ها توجه کنید چرا که شمع همانند تمامی قطعات مصرفی خودرو، بسته به نوع و کیفیت شمع، کارکرد مشخصی دارد و با تعویض به موقع آن می­توانید از افت راندمان خودروی خود جلوگیری کنید.

سنسور اکسیژن معیوب نیز میتواند باعث افزایش مصرف سوخت شود.

انژکتور معیوب یا کثیف نیز عامل دیگری برای افزایش مصرف سوخت است. یکی از عوامل گرفتگی سوزن­های انژکتور، عدم تعویض به موقع فیلتر بنزین میباشد. متخصصان حوزه خودرویی توصیه میکنند، فیلتر بنزین با هر بار سرویس روغن تعویض گردد.